Belépés | Regisztráció

 Kezdőlapnak!

 Kedvencekhez! | (CTRL + D)
A Reális Zöldek Klub tudományos háttérének a művelői

Megnyitás külön ablakban
 
Tartalom
icon_home.gif Főoldal
realzoldek150.gif 
· Állásfoglalás
· Elérhetőség
· Bemutatkozás
· Közlemények
· Tájékoztató
· RZ Vélemények
· 20 éves a RZK

rzvlogo.gif 
null.gif Reális Zöldek Klub
null.gif környezetpolitikai
null.gif lapja
· Archívum

Közösség
· Hírek
· Hír rovatok
· Hír archívum
· Vélemények 1
· Szavazások
· Általános fórum
· Vélemények
· Tartalmas írások
· Kapcsolat
· Honlap Térkép
· Fórum
 
Google Kereső
Google

Keresõ
Keresett szöveg:

WWW
realzoldek.hu

SafeSearch::


Részletes Keresõ
 
Ott vagyunk a Facebookon
Reálzöldek Reális Zöldek Klub

Névjegy létrehozása

 
Facebook oldalak

Hárfás Zsolt

Atomenergia Info



 
A Reális Zöldek Klub eszmeiségét kifejező írások szerzői

Megnyitás külön ablakban
 
CAMPING
Mediterrán körülmények SIKONDÁN a fürdő mellett!
RIEDEL RENÉ
+36 20 991 3209
+36 72 481 981
7300 Komló-Sikonda
info @ medianocamping .hu medianocamping.hu
FACEBOOK
 
Vélemények

A ReálZöldek véleményei olvashatóak még az alábbi honlapokon:


Greenfo hírlevél!


 
Történelmi
Évfordulók


Évforduló naptár

 
Zöld Válasz

Zöld Válasz
 
Elnökségi meghívó 2016. január 15.

- Elnökségi meghívó 2016. január 15-ére
- Mellékletek
- Az elnökségi ülés előadásai és fényképek
- BÜNTETÉS
 
Juhos László vallomások

Első

Második

Harmadik

Negyedik

Ötödik

Hatodik

Hetedik

Nyolcadik

Kilencedik

Záró válogatások

Határozat

 
Az Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS 5. prioritása az árvízvédelem. Magyarország a téma egyik főkoordinátora. És mi történt a többi prioritással? Valójában ki koordinál, és ki dönt?
Péteri László




Az Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS 5. prioritása az árvízvédelem. Magyarország a téma egyik főkoordinátora. És mi történt a többi prioritással? Valójában ki koordinál, és ki dönt?


Kedves Kollégák!


Az EU Duna Régió Stratégiájának / EUDRS kidolgozása és jóváhagyása a Spanyol-Belga-Magyar EU Trió/Trojka elnökség keretében, a2011. első félévi, soros magyar EU-elnökség idején történt.
Az előzményekről, és ezeken belül kiemelten, a hazai, MTA-PTI szervezésében lezajlott, "Rajtunk a sor!" c. rendezvény-sorozatról, és ennek keretében az EU Duna Régió Stratégiájának előkészítésével kapcsolatos észrevételeinkről, jobbító szándékú javaslatainkról korábbi írásainkban már beszámoltunk. (lásd: alábbi internet-linkek)

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=191 Közreadva: 2009.09.11. Duna konferenciák, Duna Stratégia, MTA Stratégiai Programjai, 2011. EU Magyar Elnökség.
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=192 Közreadva: 2009.09.11. Európai egységes és magyar Duna stratégia a 2011. Magyar EU Elnökség napirendjén.
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=195 Közreadva: 2009.09.11. Duna Stratégia kidolgozása napirenden.
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=199 Közreadva: 2009.09.13. II. Duna-térségi Kohézió - Nemzetközi Konferencia ajánlásai. Dunaújváros
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=205 Közreadva: 2009.09.13. Duna Stratégia magyar módra.
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=231 Közreadva: 2009.10.01. Rajna–Majna–Duna transzkontinentális vízi út - Európai és a magyar Duna Stratégia?
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=232 Közreadva: 2009.10.02. Mi lesz veled "Magyar Duna Stratégia" a sok bába között?
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=237 Közreadva: 2009.10.19. Útban (vagyunk) az Európai Duna Stratégia felé?
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=238 Közreadva: 2009.10.21. EU Duna Stratégia és a Duna magyarországi szakaszának hajózhatósága?
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=255 Közreadva: 2009.11.16. Európai Duna Stratégia / EDS előkészítése magyar módra.
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=269 Közreadva: 2009.12.03. Az idő sürget, a „Duna Csúcs” közeledik!
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=284 Közreadva: 2010.01.02. NFGM sajtó-közlemény: "Célegyenesben a Duna Stratégia - Magyarország vezető szerepben"?
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=288 Közreadva: 2010.01.08. Európai Duna (Régió) Stratégia magyar és bajor, osztrák, szlovák, bolgár, román módra.
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=289 Közreadva: 2010.01.11. A magyar Duna (Kör) Stratégia 20 éve elválaszt, vagy összeköt? És mit csináltak az elmúlt 20 évben a többiek Európában, a Duna-mentén?
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=299 Közreadva: 2010.01.21. Magyar Nemzeti Duna Stratégia - kérdőjelekkel, és projekt-ötletekkel!
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=300 Közreadva: 2010.01.25. Európai Duna Stratégia előzményei a felvízről és az alvízről nézve, ill. az EP állásfoglalása.
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=304 Közreadva: 2010.01.28. Dunának, Oltnak tényleg egy a hangja? Mi lesz veled Európai Duna Stratégia?
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=308 Közreadva: 2010.01.31. Rajtunk a sor! A 2011-es-magyar EU elnökség - Európai Duna Stratégia - Reális Zöldek Klub.
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=310 Közreadva: 2010.02.02. Európai Duna Stratégia - Budapest-Ulm-Bécs.
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=311 Közreadva: 2010.02.03. Süllyed egy hajó a Dunán Visegrádnál! Nehogy ez legyen az Európai Duna Stratégia / EDS jövője is!
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=316 Közreadva: 2010.02.08. 2010.01.29. MTA "Rajtunk a sor! A 2011-es magyar EU elnökség - Európai Duna Stratégia - Reális Zöldek 1-2.
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=318 Közreadva: 2010.02.09. Konferenciák sorozata a Dunáról - sorozatos hajóbalesetek a Dunán - Európai Duna Stratégia készül?
Péteri László

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=319 Közreadva: 2010.02.11. 2011. I. félévi magyar EU elnökségre való felkészülés! - Európai Duna Stratégia?
Péteri László

 

Az EUDRS és a Cselekvési Terv jóváhagyása - a 4 pillér és a 11+1=12 prioritás figyelembe vételével - az Európai Bizottság részéről2010.12.08-án megtörtént, amelyet az Európai Parlament / EP és az Európai Tanács / EiT is elfogadott.

Kijelölésre kerültek az egyes prioritások koordinátorai és nemzeti kapcsolattartói. Ennek alapján Magyarország koordinátori szerepet vállalt - Csehországgal együtt - a 2. sz. prioritás (energia), - Szlovákiával együtt - a 4. sz. prioritás (vízminőség) és - Romániával együtt - az 5. sz. prioritás (környezeti kockázatok, árvízvédelem) témaköreiben.

 

Az EUDRS jóváhagyása óta eltelt közel 4 év - és a félévente változó soros EU-elnökségek ideje - alatt nem sikerült a 12 prioritás közötti összhangot létrehozni, ill. a kezdettől fogva közismert érdekellentéteket - pl. környezet-, természetvédelem vs közlekedés/hajózás, árvízvédelem, vízenergia többcélú hasznosítása, stb. - feloldani. (a 2012.11.27-28-i, Regensburgi Duna Csúcs nemzetközi konferencia keretében láttunk kísérletet egyes prioritások közötti vélt, vagy valós konfliktusok konszenzusos kezelésére, de azok folytatása nélkül!)

Ezeken belül évtizedek óta megoldatlan - magyar-szlovák viszonylatban - a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai Nemzetközi Bíróság ítéletének - jóhiszemű tárgyalások és konszenzus alapján történő - lezárása!

 

- Ennek egyik alapvető jogi akadálya - a politikai akarat hiányán felül, az 1139/2004.(XII.11.)Kormányhatározat hatályon kívül helyezésének elmaradása, azok után, hogy Magyarország EU-csatlakozása kapcsán, az 1992. évi XL. törvényt a 2003. évi VIII. törvény már hatályon kívül helyezte! (Magyar "jogi kuriózum", hogy egy kormányhatározat felül ír egy törvényt!?)

- A másik ok, hogy Magyarországon nem számít "megújuló"-nak a vízenergia, és nem számít "környezetbarát"-nak a vízi-közlekedés/szállítás, személy-, és teherhajózás, stb.

- A harmadik ok, hogy a politikai döntéshozók - radikális, ál-környezetvédő civil szervezetek nyomására - figyelmen kívül hagyták, ill. hagyják az MTA-KSP a "Megújuló energiák hasznosítása" c. dokumentumban - a Nemzetközi Duna Bizottság (székhelye: Budapest!) ajánlásaival, a "Belgrádi Egyezmény"-ben foglaltakkal, és Magyarország, mint tagország által vállaltakkal összhangban - szereplő dunai vízlépcső-építési javaslatokat [Nagymaros, Adony, Fajsz], valamint a 147/2010.(IV.29.)Kormányrendelet 18. Folyóhasznosítás 45., 46.§-ában, és a 19. Vízi utak 47-48.§-ában foglaltakat is.

 

A fentiek alapvetően meghatározták az EU Víz Keretirányelvének / VKI téves magyar értelmezését, az árvízvédelem és a hajózás, valamint a vízenergia többcélú hasznosításának figyelmen kívül hagyásával [a vonatkozó angol nyelvű EU-VKI szerves részét képező dokumentumok a mai napig nincsenek magyar nyelvre lefordítva!], az ennek alapján készült a "Duna-vízgyűjtő magyarországi része Országos Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve / OVGT" is, [amelynek felülvizsgálata - "VGT2" jelenleg van folyamatban], és ennek lett a végeredménye az is, hogy az EUDRS 2. sz. prioritása - a "fenntartható energia használatának ösztönzése" - keretében - magyar javaslatra - csak a "Gázpiaci modell" szerepel, a vízenergia-hasznosítás említésre sem kerül!? Pedig Magyarország egyik legnagyobb és évtizedek óta kihasználatlan lehetősége a vízenergia többcélú hasznosítása lenne, amelyet csak az tesz lehetetlenné, hogy Hazánkban a közgazdászok még mindig nem számolnak az "elmaradt haszon"-nal, a(árvíz)kármegelőzés/prevenció és a kárenyhítés/kártérítés költségeinek nemzetgazdasági-szintű összehasonlításával, és a forintban nem mérhető, ember-életet követelő károkkal, stb.)

 

A fentiek miatt - a 12 prioritás közül - elsőként, csak a magyar-román fél által koordinált 5. sz. prioritás, a környezeti kockázatok és az árvízvédelem témakörének néhány fontosabb mozzanatát tekintjük át, a rendelkezésünkre álló néhány rövid hír alapján. (lásd: mellékletek.)

 

Nevezetesen:

 

- magyar-ukrán

- magyar-cseh

- magyar-román

- magyar - bosznia-hercegovinai

 

vízügyi-, árvízvédelmi tárgyalások

 

A fentiekből - a téma fontossága és időszerűsége miatt - csak a Bosznia-Hercegovinai vízügyi tárgyalásokat, ill. az azokról szóló rövid híreket emeljük ki, az alábbi, jobbító szándékú észrevételekkel, javaslatokkal kiegészítve:

- Az árvíz-, belvíz-, aszály-, jégár-, vízszennyezések elleni védelem az egyik legfontosabb feladat, amelynek megoldása azonban az eddigi hazai gyakorlathoz képest alapvető szemlélet-, és paradigmaváltást, nemzetközi és hazai, ágazatközi együttműködés keretében integrált, hosszú-távú, ágazati-, területi-, intézményi tervezést, komplex fejlesztést és finanszírozást (EU + hazai társfinanszírozás), valamint a többcélú hasznosítás (pl. vízenergia-termelés, hajózás, öntözés, turizmus, ...) gyakorlati megvalósítását igényli/igényelné.

- A Duna magyarországi szakaszán szerzett 2013. évi árvízi tapasztalatok (árvízi előrejelzés, preventív-, megelőző intézkedések, távlati-, hosszú-, közép-, és rövid-távú tervezés, stb. szükségessége) összegyűjtése, értékelése, tanulságok levonása szükséges, nem hivatalos információink szerint ez meg is történt, ill. történik.

- Magyarország részéről Bosznia-Hercegovina számára történő erkölcsi-, szakmai-, és anyagi segítségnyújtás felajánlása – az Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS keretében – példa-, és gesztus-értékű, üdvözlendő. (Az EU támogatáson belül, ill. felül!)

Ugyanakkor jó lenne tudni, hogy az osztrák-román fél által koordinált, EUDRS 1.a. prioritás - a mobilitás és a multimodalitás fejlesztése, belvízi hajóutak, kikötők, stb. fejlesztése - Cselekvési Terve és kiemelt projektjei konkrétan mit tartalmaznak, és azok összhangja a többi prioritással hogyan biztosított? Ehhez kapcsolódó téma, ill. probléma, hogy a dunai hajózás fejlesztésére vonatkozó, 2012.06.07-i, a Duna-menti Közlekedési Miniszterek luxembourgi Közös Nyilatkozatát Magyarország - legalább utólag - aláírta-e? Az EUDRS Cselekvési Tervének egyeztetése a budapesti székhelyű Nemzetközi Duna Bizottsággal / DC, valamint a bécsi székhelyű Nemzetközi Duna Turisztikai Bizottsággal / IDTC megtörtént-e?)

- A fentiekkel összefüggésben - felhívjuk a hazai politikai döntéshozók figyelmét a Nemzetközi Száva Bizottság / ISRBC – amelynek tagja Bosznia-Hercegovina is (!) – által, az érintett országok (Szlovénia, Horvátország, Szerbia és Bosznia-Hercegovina) közreműködésével, az EU támogatásával, holland és szlovák szakértők bevonásával – készített, a "Száva Integrált Nemzetközi Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervé"-re, amelynek megvalósítását az EUDRS keretében, EU támogatással tervezik. (a terv – az EU-VKI figyelembe vételével – a Száván 4 vízlépcső (!) és a "Duna–Száva-csatorna" megépítésével, ill. a Száva Belgrád–Sisak közötti szakasz hajózhatóságának, a vízi-, vízparti-, és kerékpáros-turizmus biztosításával, kikötő-korszerűsítésekkel számol. Ugyanakkor hol késik - a korábban hivatalosan - Barsiné Pataky Etelka, akkori kormánybiztos által - bejelentett, az EUDRS szerves részét képező, EU által támogatott, "Tisza-stratégia", a szolnoki székhelyű Nemzetközi Tisza Bizottság létrehozása, és a Szávához hasonló tartalmú "Tisza Integrált Nemzetközi Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv" kidolgozása és elfogadása?)

- A fenti tervdokumentáció készítésének tervezési módszertanát és tartalmát javasoljuk a „Duna-vízgyűjtő magyarországi része Országos Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervének / OVGT felülvizsgálata – ’VGT2’”, valamint az EUDRS hazai részanyaga továbbtervezése és szükséges kiegészítése keretében felhasználni, ill. hasznosítani!

- A vízenergia többcélú hasznosításának vizsgálatát a 147/2010.(IV.29.) Kormányrendelet 18. Folyóhasznosítás c. fejezet 45.§ alapján el kell végezni! (Ez évek óta sorozatosan nem történt meg! Miért? A Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai-per – szlovák féllel történő megegyezés alapján történő – lezárásával, valamint az MTA-KSP javaslata, és a Nemzetközi Duna Bizottság ajánlásai alapján, a még hiányzó Adonyi-, Fajszi Vízlépcsővel - legalább a távlati tervezés, ill. előkészítés szintjén - miért nem számolunk? A fentiek megvalósítása alapvető nemzeti-, nemzetgazdasági érdekünk lenne, ha nem lenne szitokszó és tabu-téma a duzzasztás, vízkormányzás és a vízlépcső-rendszerek megvalósítása!)

Javasoljuk, hogy a politikai döntéshozók emelkedjenek felül a presztizs-szempontjaikon, szakítsanak - a több esetben, külföldről támogatott - radikális ál-környezetvédő civil szervezetekkel. (Ez a folyamat a közelmúltban, a "Norvég Alap" és az "Ökotárs" kapcsán, többéves késéssel, és nagy "ellenszél"-ben, nagyon lassan beindulni látszik! Ugyanez vonatkozik a nukleáris energia békés célú hasznosítása, a Paksi Atomerőmű bővítése ellen beindított, külföldiek és az általuk támogatott belföldi támadások esetére is. A hazai villamosenergia-rendszer szabályozhatósága, a megújuló energiák termelése és hasznosíthatósága miatt szükséges a "szivattyús vízenergia-tározás / szet" megvalósítása is, amelyet éppen azok a megújuló-energia-pártiak támadnak, amelyeknek a leginkább érdeke lenne az első hazai "szet" megvalósítása!)

A fentiek megvalósításához - kellő politikai akarat esetén - az EU Duna Régió Stratégiája Magyarországot érintő részének komplex megvalósításáért felelős, a szükséges felhatalmazásokkal, nemzetközi kitekintéssel, az érintett témákban szakmai tapasztalatokkal is rendelkező, állandó "Kormánybiztos" (!!!) kinevezése szükséges - bele értve a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai-per - szlovák partnerrel közös - lezárását, valamint az ezt akadályozó jogszabályok, jelenleg hatályos rendelkezések hatályon kívül helyezését is!


Baráti üdvözlettel:


Péteri László
okl. építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. min. vezető főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Mellékletek:

https://drive.google.com/file/d/0B2ifl7cAGjhpS0pLYTNGNEM2V00/edit?usp=sharing

 














 









© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.

Közreadva: 2014-08-29 (956 olvasás)

[ Vissza ]


Szerver statisztikai adatok.


Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
A közzétett hírek, vélemények és a hozzászólások szerzőik tulajdonai, minden más tartalom: © 1992-2014 a Reális Zöldeké.
A Reálzöldek honlapján megjelenő különböző írások és vélemények nem feltétlen tükrözik a Reálzöldek véleményét, hanem kizárólagosan a szerzőkét.

Üzenet a webmesternek: webmester@realzoldek.hu

PHP-Nuke © 2005 Francisco Burzi. A PHP-Nuke szabad szoftver, a GPL licenszben leírtak alapján terjeszthet?, kötelez? terméktámogatás nem jár hozzá.
Platinum 7.6.b.4 Alapú Weboldal

Oldalkészítés: 0.27 másodperc

:: fisubgreen phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::