Kedves Kollégák!

Az Európai Duna Stratégia elvileg lehetőséget adna, ill. adhatna Magyarországnak, hogy nagyobb nemzetközi presztizs-veszteség nélkül, kölcsönös kompromisszumokkal, megállapodásra jusson a Bős-Nagymarosi Vízlépcsőrendszerrel kapcsolatban, a Hágai Nemzetközi Bíróság itéletének magyar-szlovák közös megoldására vonatkozóan, 20 év teljesen eredménytelen tárgyalás-sorozata után.   Ehhez jó hivatkozási alap lehetne, kiindulásként – többek között – az Európai Unió Víz Keretirányelve / EU-VKI, valamint a globális klímaváltozás következtében  várható, és részben már bekövetkezett víz-, energia-, élelmiszer-hiány, az árvíz-, belvíz-, aszály elleni védekezésre történő felkészülés, és az összehangolt stratégiák kidolgozásának szükségessége. 

Magyarországon a politikai döntéshozóknak fel kellene már végre ismernie az ország, a nemzet tényleges érdekeit, szembe kellene néznie – többek között – a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer kapcsán a Hágai Nemzetközi Bíróság ítéletének téves magyar értelmezésével, az 1988-89. évi – valójában az akkori rendszer elleni – mozgalmak által képviselt demagóg, “Vízlépcső-ellenes” álláspont tarthatatlanságával, a BNV-re vonatkozó, államközi szerződés magyar részről történt egyoldalú, jogtalan felmondásának tényével, valamint ennek következtében a szlovák fél által kényszerűségből megvalósított, un. “C” variánst “papírtigrisnek” minősítő, és a Nagymarosi Vízlépcső szükségességét továbbra is megkérdőjelező, állítólagos “szakértők” által okozott nemzetgazdasági károkkal, levonva a fentiekből a személyi konzekvenciákat is!   Hogy fordulhat elő, hogy a “C” variánst még pár nappal az üzembe helyezés előtt is, “Papírtigris”-nek minősítő “szakértők” egyike, még ma is, a Magyar Tudományos Akadémia bizalmából, az MTA Szigetközi Munkacsoportjának titkára lehet, és minden lényeges, a témát érintő tárgyalásra – különböző civil szervezetek képviseletében is – meghívják, jelen van, ill. jelen lehet, és még jelenleg is képviselheti a 20 évvel ezelőtti, a valóságban már régen megbukott, tarthatatlan “Vízlépcső-ellenes” érv-rendszert, és álláspontot, amely álláspont egyaránt veszélyezteti a szlovák féllel történő megállapodást és a Magyar Duna Stratégia sikerét is? (Ha lesz ilyen, mert egyelőre mindent az EU-tól, és a többi országtól várunk, “lábhoz tett fegyverrel”!)

A fenti problémák mielőbbi megoldása szükséges, elsősorban a döntés-előkészítésben kiemelt szerepet játszó MTA, másodsorban a mindenkori, politikai döntéshozók, kormányok, önkormányzatok és a média szintjén, az alábbiak szerint:   – A Magyar Tudományos Akadémia új vezetőinek már ideje lenne elgondolkozni a fentieken, felülvizsgálva az MTA vezetőinek korábbi téves – de utólag nem hivatalosan beismert – állásfoglalásait, és meghozni a szükséges intézkedéseket, ill. levonni a személyi konzekvenciákat is!   Az MTA-nak is meg kellene újulnia, úttörő szerepet kellene vállalnia – márcsak nemzetközi és hazai tekintélye miatt is – az integrált kutatás, tervezés, a komplex fejlesztés és a többcélú hasznosítás hazai gyakorlatának bevezetése, a politikai döntéshozók ezirányú befolyásolása érdekében! De ezt először az MTA-n belüli bizottságok vonatkozásában kellene intézményesen biztosítani, és a közvélemény felé a médiákon keresztül ezt az új szemléletet népszerűsíteni!

Ehhez nem kell mást tennie az MTA-nak csak megfogadni, a tavaly 99 éves korában elhunyt, dr. Mosonyi Emil akadémikus, a “vízépítés professzorá”-nak javaslatait, és intelmeit! (lásd: korábbi cikkei, interjúi, intelmei, üzenetei a www.realzoldek.hu honlapon, tekintettel arra, hogy a médiák ezek jelentős részét elhallgatták, és jelenleg is elhallgatják!)   – A magyar politikai döntéshozóknak – párthovatartozástól függetlenül – a Duna-vízgyűjtő ügyében a magyar nemzet (országhatáron belül és kívül egyaránt!) tényleges érdekeit kellene képviselnie úgy, hogy az egyúttal az EU érdekeit, valamint a magyar-szlovák viszony normalizálását is szolgálja!   Ennek kapcsán szembe kellene néznie az egyoldalú, indokolatlan, magyar államközi szerződés felbontása miatt bekövetkezett és folyamatosan bekövetkező károkkal, az elmaradt haszonnal (!), a “vízlépcső-ellenes”  álláspont tarthatatlanságával, és korábbi döntéseit mindezek figyelembe vételével kellene felülvizsgálnia, és a szükséges döntéseket mielőbb meghoznia, még az EDS jövő évi véglegesítése előtt!   – A mindenkori Kormányoknak és önkormányzatoknak át kellene térni a sürgősen kidolgozandó, hosszú-távú Nemzet-stratégiába illő, hosszú-távú, integrált, iteratív, ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezés, komplex fejlesztés, finanszírozás (EU + hazai társfinanszírozás), valamint a többcélú hasznosítás hazai gyakorlatának bevezetésére, ha el akarjuk kerülni az elmúlt évtizedek sorozatos, nemzetközi és hazai visszhangot is kiváltó “baklövéseit” (lásd: BNV – Nagymaros, 1995-96. Bécs-Budapest EXPO, Vásárhelyi Terv Tovább-fejlesztése (?), Csongrádi Vízlépcső, Nemzeti Színház, 4-es Metró, “Tüskecsarnok”, Balatonring, stb.).   Az állami szerepvállalás, a kötelező állami feladatok meghatározása, törvényi szabályozása tovább már nem halogatható! Nemzet-stratégiai cél kell, hogy legyen az ország Kárpát-medencei, központi elhelyezkedése, adottságai miatt is, a Duna és a Tisza hajózhatóságának biztosítása, az egységes európai belvízi hajózóút-rendszerbe történő bekapcsolása, a Duna és a Tisza magyar területen történő közvetlen összekötése (Duna-Tisza csatorna befejezése), a vízek visszatartása, tározása, a a megújuló, tiszta vízenergia hasznosítása, mezőgazdasági öntözés, vízi-, vízparti-, öko-, kerékpáros turizmus (EuroVelo – EV-6., EV-11. sz. Duna-, ill. Tisza-menti kerékpárút-hálózat), stb. integrált tervezése, komplex fejlesztése.

A munkahelyteremtés az elkövetkező Kormányok legfontosabb feladata lesz, de egyáltalán nem mindegy, hogy a foglalkoztatás támogatása csak formális, vagy az országnak tényleges hasznot hozó lesz-e? A fentiek tervszerű, ütemezett megvalósítása – reményeim szerint – mindkét célt egyidejűleg szolgálhatná, a magyar munkaerő ésszerű hasznosítása révén, fokozott állami szerepvállalás segítségével!   – A médiák szerepe meghatározó a közvélemény formálásban, ezért kiemelt figyelmet kellene fordítaniuk az objektív, pártatlan tájékoztatásra, “hallgattassék meg a másik fél is” elve alapján! (Ez egyébként törvényi kötelezettségük is, amelyet sorozatosan megszegnek!)   Remélem, hogy a fentiek nem “pusztába kiáltott szavak” lesznek!   Emlékeztetőül néhány dokumentum a múltból és a közelmúltból, mottó: “keleten a helyzet változatlan” – “csapataink harcban állnak!”

http://www.youtube.com/user/realzoldek#p/u/25/hOJkfY-pKJk

2008.01.08. Dr. Hajósy Adrienne geofizikus, kormányfőtanácsos 1992. évi interjúja a „C” variánsról. Hajósy Adrienne nyilatkozatát, Paulus Alajos Balázs Béla díjas filmrendező „Megérett az idő a döntésre” című dokumentumfilmjéből vettük át. Hajósy Adrienne jelenleg is, a Magyar Tudományos Akadémia Szigetközi Munkabizottságának titkára!

http://atv.hu/belfold/2008_nov_bos_nagymaros__a_mai_napig_isszuk_a_levet___video_.html

2008.11.17. 17:00 ATV. AZ Ábra. Alföldi Zoltán. Ripp Zoltán: Bős-Nagymaros: A mai napig isszuk a levét. Lassan, de eredményesen folynak a megbeszélések a pozsonyi kabinettel a vitás kérdésekről – immár 20 éve.

http://www.dunatv.hu/musor/videotar?query=bős-nagymaros

Magyar-szlovák megállapodás Bősről 2008.08.12. 18:05 Komárom / Erdey György – Gabriel Jencik – Juhos László

Környezeti vizsgálódásról egyeztettek, az igazságos vízmegosztás egyelőre várat magára.

http://www.dunatv.hu/musor/videotar?query=bős-nagymaros

Felújítják a bősi erőművet 2008.09.08. 18:06

Bősi Vízerőmű. 5 évre 4 milliárd koronát költenek. 7%-os részarány az energia-termelésben, nyereséges, de H nem részesedik belőle. Kovács György

Baráti üdvözlettel: —
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

WordPress Plugin Share Bookmark Email