Hónig több hajót akar
[2010. márc. 3. 18:55]
honigA dunai közlekedés megduplázását kellene célul kitűzni a Duna-stratégia keretében – vélekedett Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter egy bécsi konferencián, hangsúlyozva, hogy ez személyes véleménye.
Az Európai Unió Duna-stratégiájából jelenleg hiányzik a központi, mérhető célkitűzés, amelynek az összes többi alárendelhető lenne. Ez a cél lehetne a teher- és személyforgalom tíz év alatti megduplázása – mondta a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter.

A tárcavezető az Osztrák Gazdasági Kamara (WKÖ) szervezésében tartott, Szelíd mobilitás – Víziók a hajózásban és a vasúti közlekedésben című konferencián vett részt. Elmondta, röviddel a választások előtt a témában Magyarországot illetően csak egyéni véleményének adhat hangot, mert a hosszú távú elképzelések kidolgozása nem volt a válságkezelő kormány feladata, és idő sem lett volna rá. A miniszter beszámolt a Bajnai-kormány közlekedéspolitikai intézkedéseiről. Kijelentette, hogy az energiapolitikában nagyon fontos az energiabiztonság és a rugalmasság.  

Az MTI kérdésére Hónig Péter elmondta, hogy a GYSEV Zrt. új szindikátusi szerződéséről szóló osztrák-magyar tárgyalások továbbra is folynak, az aláírásra valószínűleg már az új kormány alatt kerül sor. “Ez összetett dolog. Nemcsak a szindikátusi szerződés, hanem a társaságon belüli tőkeemelés és az új, nagy ívű fejlesztési tervben való részvétel is a kérdés, és ezeket össze kell hangolni” – mutatott rá. A GYSEV egy közel 50 milliárd forintos program keretében korszerűsíti a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonalat, a költségek közel 85 százalékát az Európai Unió állja.

Ausztria földrajzi elhelyezkedéséből adódóan tranzitország, az ebben rejlő lehetőségeket még jobban kell érvényesíteni – hangsúlyozta Renate Römer, a WKÖ alelnöke. Ezért az osztrák közlekedéspolitika feladata a válság ellenére is végrehajtani a meglévő többéves fejlesztési terveket, és további hosszú távú elképzeléseket felvázolni – jelentette ki. Ausztriában az áruszállítás harminc százaléka vasúton történik, és nőtt az utasok száma is, 2007 és 2008 között négy százalékkal. Renate Römer jelezte: az osztrák példakép Svájc, ahol például a vasúti személyszállítás néhány év alatt 30 százalékkal nőtt. Szintén rámutatott arra, hogy a Duna hajózási kapacitásának csak a felét használják ki.

Ausztriát a balti-adriai közlekedési tengely, a dunai közlekedési folyosó és a Brenner-hágó közlekedési tengely egyaránt keresztezi – emelte ki Herbert Kasser, az osztrák közlekedési tárca államtitkára. Rámutatott, hogy az osztrák közlekedéspolitika célkitűzése minél nagyobb arányban átállni a vasúti és vízi közlekedésre és szállításra. Egy felmérés szerint Ausztria Európában Svájc után a második helyen áll 205 euróval az egy főre jutó éves vasútfejlesztési kiadások tekintetében.

Az osztrák szövetségi kormány a saját cselekvési lehetőségét egyebek között az egyesített utazási bérletek, a teherszállításban a csatlakozó útvonalak és a terminálépítések támogatásában látja. A határokon átnyúló mobilitás területén nem csak a nagy programokra kell összpontosítani – mondta az államtitkár. Meg kell nézni azt is, mit lehet viszonylag kevés pénzből is megvalósítani – jegyezte meg.

Forrás: greenfo/mti
WordPress Plugin Share Bookmark Email