Készül az EU új “Vízstratégiája” és elkészült az EU új “Közlekedésfejlesztési Terve” (“Fehér Könyv”), és mi készül Magyarországon? 1. rész.

Kedves Kollégák!
Megint eltelt 1 év, elmúlt a 2011. első félévi, soros magyar EU-elnökség, amelynek idején jóváhagyták – többek között – az Európai Unió Duna Régió Stratégiáját / EUDRS, a “3 igen” és a “3 nem” (?) jegyében, majd ezt követően a magyar “nemzeti konzultáció és együttműködés” kormánya jóváhagyta a magyar Duna-stratégia 23 kiemelt – de szuper-titkosnak nyilvánított – projektjét. (Egyes szakértők szerint a magyar Duna-stratégiából csak 2 dolog hiányzik: a “Duna” és a “Stratégia“! A “Program“-ról nem is beszélve!)
Az EUDRS 4 célkitűzése alapján jóváhagyott, 11+1 fő prioritás 22/24 kijelölt főkoordinátorának és nemzeti kapcsolat-tartójának tevékenységéről hivatalos információ nem áll rendelkezésre, a Duna-stratégia – kormánybiztos által beigért – magyar honlapja sem készült el! 
Közben – az Európai Unióra hivatkozva – elkészült és jóváhagyásra került, majd sorozatos módosításra került – különböző okok miatt (pl. Ab. határozat, MTA-KSP dok., stb.) több, hazai dokumentum is, többek között:
– “A Duna vízgyűjtője magyarországi része Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve / OVGT” és “Stratégiai Környezeti Vizsgálata / SKV“, az EU Víz Keretirányelvére / VKI-re hivatkozva, de az EU-VKI szerves részét képező – az ökológiai szempontok figyelembe vételével – a vízenergia-hasznosításra, a hajózás fejlesztésére, az árvízvédelemre vonatkozó, dokumentumok figyelembe vétele nélkül. (Olyannyira, hogy az eredeti angol nyelvű, mellékelt dokumentumok magyarra fordítása sem történt meg! Az OVGT a jövőre nézve a dunai hajózás-, ill. a kikötő-hálózat fejlesztésére, a vízenergia többcélú hasznosítására, árvízvédelemére, stb. vonatkozó, reális javaslatot, nemzetgazdasági szintű, költség-haszon-elemzést, stb. nem is tartalmaz, az elmaradt haszonnal pedig egyáltalán nem számol!)
– az Új Széchenyi Terv / ÚSZT, amelyből az MTA Köztestületi Stratégiai Programok keretében, Büki Gergely és dr. Lovas Rezső szerkesztésében elkészült, a “Megújuló energiák hasznosítása” c. dokumentum – amelyben a tudomány képviselői egyértelműen állást foglaltak a Dunai vízlépcső-rendszer még hiányzó elemeinek (Nagymaros, Adony, Fajsz, stb.) megvalósítása mellett!) – nyilvánosságra hozása, és az ÚSZT-be történő beépítése után, ezekkel összefüggésben, Lányi András, ill. az “ál-környezetvédők” részéről az MTA elnökének személyes, elvtelen megtámadtatása után, a kormány “véletlen sajtóhibá”-ra hivatkozva, utólag törölte az ÚSZT-ből a fentiekre vonatkozó részt! (?) Csodáltam, hogy nem jutott hasonló sorsra, a dr. Somlyódy László akadémikus szerkesztésében megjelent “Magyarország vízgazdálkodása: helyzetkép és stratégiai feladatok” c. dokumentuma is! 
– az EU TEN-T Transzeurópai Közlekedési Hálózatok Programja 18. sz. Projektjének keretében, 2007. óta támogatja / támogatta – többek között – a Duna hajózhatóságának javítására vonatkozó fejlesztési elképzeléseket (2007-HU-18090-S), a Duna Szob és a Déli-országhatár közötti szakaszán. (A közös, szlovák-magyar Duna-szakasz – Szap és Szob között – hajózhatóságára vonatkozó tervezés, a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos – a Hágai Nemzetközi Bíróságon folyó per lezáratlansága miatt – még el sem kezdődött!). A fenti tervezésre vonatkozó megbízást a kormány(ok) a duzzasztásos, ill. a vízlépcső-építéses megoldás összehasonlító vizsgálatának kizárásával adták ki, ill. tartották fent, a kormányváltás után is! Az “ál-környzetvédők” még ezt a “hagyományos folyamszabályozási módszerek”-kel történő megoldást is megtámadták.
VITUKI által vezetett konzorciumnak 2011. november végéig kellett volna a tervezési munkákat – a szükséges hatósági egyeztetések lfolytatása után – befejezni, és elfogadtatni! Nem hivatalos információink szerint ez nem történt meg, sőt a további munkákat is leállították! (Kiváncsiak vagyunk, hogy az EU támogatással mi lesz?)
A fentiekkel kapcsolatban – azon kívül, hogy részt vettünk azokon a nyilvános szakmai és civil szervezetek részére lehetővé tett konzultációkon, hozzászóltunk, irásban is észrevételeztük az elhangzottakat, és tudósításokat tettünk közzé az interneten – az alábbi, jobbító szándékú intézkedéseket tettük:
– az OVGT ügyében irásban, közvetlenül is megkerestük Orbán Viktor miniszterelnök urat, akinek a nevében dr. Szűcs Gábor úr válaszolt, és köszönte meg észrevételeinket és javaslatainkat. (lásd: 1, 2. melléklet)
-az EUDRS és a magyar Duna-stratégia közötti ellentmondásokra, a kormányzati tájékoztatás hiányosságaira, menet közben – különböző konferenciákon, szóban és írásban is – folyamatosan felhívtuk a figyelmet.
az ÚSZT ügyében észrevételeinket, javaslatainkat, ugyancsak szóban és irásban is közöltük.
Sajnálattal kell megállapítanunk, a 2011. év elmúltával, hogy nem sok sikerrel jártunk a politikai döntéshozóknál. Magyarország változatlanul, “szembe megy” Európával, és a Duna-menti országok jelentős részével és sajnos, saját érdekeivel is!
Az értelmiség – és ezen belül kiemelten – a műszaki értelmiség, a mérnök-közgazdász társadalom kiszolgáltatott, “függő helyzet”-ben van. Közülük talán legtragikusabb helyzetben a vízüggyel, a vízgazdálkodással, az árvíz-, belvízvédelemmel, stb. foglalkozók, a vízügyi igazgatásban dolgozók vannak!
Ennek ellenére egyre többen emelik fel szavukat a hazai vízügyeink problémáinak – árvíz, belvíz, aszály, jégár, stb. – sürgős megoldása érdekében, míg a hajózási-, és energetikai-, valamint az agrár-, terület-, vidékfejlesztési-, turisztikai szakemberek, stb. a hajózás, a vízenergia többcélú hasznosítását, infrastruktúrájának komplex fejlesztését sürgetik! (vízenergia, hajózás, mezőgazdasági öntözés, vízi-, vízparti-, kerékpáros-, öko-, falusi-, tanyasi-turizmus, stb. fejlesztése).
Nagy kár, hogy a különböző szakterületek képviselői még nem jöttek rá, hogy problémáiknak gyökere közös, és a szűk szakmai szempontokon felülemelkedve, össze kellene fogniuk, érdekeik – és egyúttal – az egész nemzet érdekeinek védelmében és képviseletében.
A politikai döntéshozóknak is rá kellene ébrednie arra, hogy döntéseik megalapozásához – saját érdekükben is – igénybe kellene venni a nemzetközi és hazai tapasztalatokkal, áttekintéssel is rendelkező, hazai tudományos. műszaki-gazdasági szakemberek többszörösen is felajánlott, szakmai folyóiratokban is közzétett segítségét! (pl. Mérnök Újság, Hidrológiai Tájékoztató, stb. Lásd:Makkay Lilla / KüM, és dr. Juhász József cikkei és Mészáros László hozzászólása, stb.)
A sokat emlegetett “szemlélet-, és paradigma-váltás” valójában nem következett be, Magyarországon. A vízenergia a hazai döntéshozóknál, változatlanul nem számít “megújulónak / fenntarthatónak“, a víziközlekedés / hajózás nem számít “környezet-barátnak“, és a duzzasztás,vízlépcső-építés változatlanul “tabu-téma“, ill. “szitok-szó“!
Amíg a Világban, és ezen belül Európában is, a folyam-, és tengerhajózás, a logisztika reneszánszát éli, a klímaváltozás kapcsán az egyes országok átértékelik víz-politikájukat, víz-stratégiájukat, addig Magyarországon, több, mint 20 évvel a rendszerváltás után, még mindig a “Dunaszaurusz” réme, “Damoklész kardja“-ként lebeg a politikusok feje felett, pedig a “Papír-tigris“-ről már régen kiderült az igazság!
Fel kellene már végre ébredni a “Rém-álom“-ból, és saját nemzeti érdekeink figyelembe vételével, meg kellene kezdeni a tárgyalásokat a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer ügyében, és meg kellene végre állapodni – konszenzusos alapon – a mindkét fél számára elfogadható megoldásban, a továbblépés érdekében is!
Magyarország új “Nemzeti Közlekedés Stratégiája / NKS”, új “Víz-stratégiája” készítésénél célszerű lenne a fentiek figyelembe vétele.
Ebben a reményben kivánok 2012-re,egy Boldogabb Újesztendőt!
Baráti üdvözlettel:

Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértőmobil: +36 30 319 2033
Utóirat: a fenti témákkal kapcsolatos korábbi – nemzetközi és hazai dokumentumokat is bemutató, jobbító szándékú – irásaink a www.realzoldek.hu honlapon is megtekinthetők!
Mellékletek letöltése:
fwkszlazeujvzstratgijaselkszltazeuj – zip tömörítve képek a dokumentumok
.
WordPress Plugin Share Bookmark Email