Készül az EU új “Vízstratégiája” és elkészült az EU új “Közlekedésfejlesztési Terve” (“Fehér Könyv”), és mi készül Magyarországon? 1. rész
Vízügyek január 2nd, 2012Készül az EU új “Vízstratégiája” és elkészült az EU új “Közlekedésfejlesztési Terve” (“Fehér Könyv”), és mi készül Magyarországon? 1. rész.
Kedves Kollégák!
Megint eltelt 1 év, elmúlt a 2011. első félévi, soros magyar EU-elnökség, amelynek idején jóváhagyták – többek között – az Európai Unió Duna Régió Stratégiáját / EUDRS, a “3 igen” és a “3 nem” (?) jegyében, majd ezt követően a magyar “nemzeti konzultáció és együttműködés” kormánya jóváhagyta a magyar Duna-stratégia 23 kiemelt – de szuper-titkosnak nyilvánított – projektjét. (Egyes szakértők szerint a magyar Duna-stratégiából csak 2 dolog hiányzik: a “Duna” és a “Stratégia“! A “Program“-ról nem is beszélve!)
Az EUDRS 4 célkitűzése alapján jóváhagyott, 11+1 fő prioritás 22/24 kijelölt főkoordinátorának és nemzeti kapcsolat-tartójának tevékenységéről hivatalos információ nem áll rendelkezésre, a Duna-stratégia – kormánybiztos által beigért – magyar honlapja sem készült el!
Közben – az Európai Unióra hivatkozva – elkészült és jóváhagyásra került, majd sorozatos módosításra került – különböző okok miatt (pl. Ab. határozat, MTA-KSP dok., stb.) több, hazai dokumentum is, többek között:
– “A Duna vízgyűjtője magyarországi része Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve / OVGT” és “Stratégiai Környezeti Vizsgálata / SKV“, az EU Víz Keretirányelvére / VKI-re hivatkozva, de az EU-VKI szerves részét képező – az ökológiai szempontok figyelembe vételével – a vízenergia-hasznosításra, a hajózás fejlesztésére, az árvízvédelemre vonatkozó, dokumentumok figyelembe vétele nélkül. (Olyannyira, hogy az eredeti angol nyelvű, mellékelt dokumentumok magyarra fordítása sem történt meg! Az OVGT a jövőre nézve a dunai hajózás-, ill. a kikötő-hálózat fejlesztésére, a vízenergia többcélú hasznosítására, árvízvédelemére, stb. vonatkozó, reális javaslatot, nemzetgazdasági szintű, költség-haszon-elemzést, stb. nem is tartalmaz, az elmaradt haszonnal pedig egyáltalán nem számol!)
– az Új Széchenyi Terv / ÚSZT, amelyből az MTA Köztestületi Stratégiai Programok keretében, Büki Gergely és dr. Lovas Rezső szerkesztésében elkészült, a “Megújuló energiák hasznosítása” c. dokumentum – amelyben a tudomány képviselői egyértelműen állást foglaltak a Dunai vízlépcső-rendszer még hiányzó elemeinek (Nagymaros, Adony, Fajsz, stb.) megvalósítása mellett!) – nyilvánosságra hozása, és az ÚSZT-be történő beépítése után, ezekkel összefüggésben, Lányi András, ill. az “ál-környezetvédők” részéről az MTA elnökének személyes, elvtelen megtámadtatása után, a kormány “véletlen sajtóhibá”-ra hivatkozva, utólag törölte az ÚSZT-ből a fentiekre vonatkozó részt! (?) Csodáltam, hogy nem jutott hasonló sorsra, a dr. Somlyódy László akadémikus szerkesztésében megjelent “Magyarország vízgazdálkodása: helyzetkép és stratégiai feladatok” c. dokumentuma is!
– az EU TEN-T Transzeurópai Közlekedési Hálózatok Programja 18. sz. Projektjének keretében, 2007. óta támogatja / támogatta – többek között – a Duna hajózhatóságának javítására vonatkozó fejlesztési elképzeléseket (2007-HU-18090-S), a Duna Szob és a Déli-országhatár közötti szakaszán. (A közös, szlovák-magyar Duna-szakasz – Szap és Szob között – hajózhatóságára vonatkozó tervezés, a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos – a Hágai Nemzetközi Bíróságon folyó per lezáratlansága miatt – még el sem kezdődött!). A fenti tervezésre vonatkozó megbízást a kormány(ok) a duzzasztásos, ill. a vízlépcső-építéses megoldás összehasonlító vizsgálatának kizárásával adták ki, ill. tartották fent, a kormányváltás után is! Az “ál-környzetvédők” még ezt a “hagyományos folyamszabályozási módszerek”-kel történő megoldást is megtámadták.
A VITUKI által vezetett konzorciumnak 2011. november végéig kellett volna a tervezési munkákat – a szükséges hatósági egyeztetések lfolytatása után – befejezni, és elfogadtatni! Nem hivatalos információink szerint ez nem történt meg, sőt a további munkákat is leállították! (Kiváncsiak vagyunk, hogy az EU támogatással mi lesz?)
A fentiekkel kapcsolatban – azon kívül, hogy részt vettünk azokon a nyilvános szakmai és civil szervezetek részére lehetővé tett konzultációkon, hozzászóltunk, irásban is észrevételeztük az elhangzottakat, és tudósításokat tettünk közzé az interneten – az alábbi, jobbító szándékú intézkedéseket tettük:
– az OVGT ügyében irásban, közvetlenül is megkerestük Orbán Viktor miniszterelnök urat, akinek a nevében dr. Szűcs Gábor úr válaszolt, és köszönte meg észrevételeinket és javaslatainkat. (lásd: 1, 2. melléklet)
-az EUDRS és a magyar Duna-stratégia közötti ellentmondásokra, a kormányzati tájékoztatás hiányosságaira, menet közben – különböző konferenciákon, szóban és írásban is – folyamatosan felhívtuk a figyelmet.
az ÚSZT ügyében észrevételeinket, javaslatainkat, ugyancsak szóban és irásban is közöltük.
Sajnálattal kell megállapítanunk, a 2011. év elmúltával, hogy nem sok sikerrel jártunk a politikai döntéshozóknál. Magyarország változatlanul, “szembe megy” Európával, és a Duna-menti országok jelentős részével és sajnos, saját érdekeivel is!
Az értelmiség – és ezen belül kiemelten – a műszaki értelmiség, a mérnök-közgazdász társadalom kiszolgáltatott, “függő helyzet”-ben van. Közülük talán legtragikusabb helyzetben a vízüggyel, a vízgazdálkodással, az árvíz-, belvízvédelemmel, stb. foglalkozók, a vízügyi igazgatásban dolgozók vannak!
Ennek ellenére egyre többen emelik fel szavukat a hazai vízügyeink problémáinak – árvíz, belvíz, aszály, jégár, stb. – sürgős megoldása érdekében, míg a hajózási-, és energetikai-, valamint az agrár-, terület-, vidékfejlesztési-, turisztikai szakemberek, stb. a hajózás, a vízenergia többcélú hasznosítását, infrastruktúrájának komplex fejlesztését sürgetik! (vízenergia, hajózás, mezőgazdasági öntözés, vízi-, vízparti-, kerékpáros-, öko-, falusi-, tanyasi-turizmus, stb. fejlesztése).
Nagy kár, hogy a különböző szakterületek képviselői még nem jöttek rá, hogy problémáiknak gyökere közös, és a szűk szakmai szempontokon felülemelkedve, össze kellene fogniuk, érdekeik – és egyúttal – az egész nemzet érdekeinek védelmében és képviseletében.
A politikai döntéshozóknak is rá kellene ébrednie arra, hogy döntéseik megalapozásához – saját érdekükben is – igénybe kellene venni a nemzetközi és hazai tapasztalatokkal, áttekintéssel is rendelkező, hazai tudományos. műszaki-gazdasági szakemberek többszörösen is felajánlott, szakmai folyóiratokban is közzétett segítségét! (pl. Mérnök Újság, Hidrológiai Tájékoztató, stb. Lásd:Makkay Lilla / KüM, és dr. Juhász József cikkei és Mészáros László hozzászólása, stb.)
A sokat emlegetett “szemlélet-, és paradigma-váltás” valójában nem következett be, Magyarországon. A vízenergia a hazai döntéshozóknál, változatlanul nem számít “megújulónak / fenntarthatónak“, a víziközlekedés / hajózás nem számít “környezet-barátnak“, és a duzzasztás,vízlépcső-építés változatlanul “tabu-téma“, ill. “szitok-szó“!
Amíg a Világban, és ezen belül Európában is, a folyam-, és tengerhajózás, a logisztika reneszánszát éli, a klímaváltozás kapcsán az egyes országok átértékelik víz-politikájukat, víz-stratégiájukat, addig Magyarországon, több, mint 20 évvel a rendszerváltás után, még mindig a “Dunaszaurusz” réme, “Damoklész kardja“-ként lebeg a politikusok feje felett, pedig a “Papír-tigris“-ről már régen kiderült az igazság!
Fel kellene már végre ébredni a “Rém-álom“-ból, és saját nemzeti érdekeink figyelembe vételével, meg kellene kezdeni a tárgyalásokat a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer ügyében, és meg kellene végre állapodni – konszenzusos alapon – a mindkét fél számára elfogadható megoldásban, a továbblépés érdekében is!
Magyarország új “Nemzeti Közlekedés Stratégiája / NKS”, új “Víz-stratégiája” készítésénél célszerű lenne a fentiek figyelembe vétele.
Ebben a reményben kivánok 2012-re,egy Boldogabb Újesztendőt!
Baráti üdvözlettel:
—
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértőmobil: +36 30 319 2033
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértőmobil: +36 30 319 2033
Utóirat: a fenti témákkal kapcsolatos korábbi – nemzetközi és hazai dokumentumokat is bemutató, jobbító szándékú – irásaink a www.realzoldek.hu honlapon is megtekinthetők!
Mellékletek letöltése:
fwkszlazeujvzstratgijaselkszltazeuj – zip tömörítve képek a dokumentumok
.
január 2nd, 2012 at 17:02
———- Továbbított levél ———-
Feladó:
Dátum: 2012. január 1. 18:04
Tárgy: Re: Készül az EU új "Vízstratégiája" és elkészült az EU új "Közlekedésfejlesztési Terve" ("Fehér Könyv"), és mi készül Magyarországon? 1. rész.
Címzett: peteril Péteri
Kedves Laci!
Boldog új esztendőt és jó egészséget kívánok 2012-re! Kívánom, hogy
hasonló lendülettel és lelkesedéssel tudd terjeszteni az “igét”, s azt is,
hogy végre “a mag termékeny talajra is hulljon”!
Baráti üdvözlettel:
Mészáros Csaba