Kedves Kollégák!

A Duna-stratégia jóváhagyásának 1. éves évfordulója, és Johannes Hahn EU biztos, Duna-menti látogatása kapcsán, érdemes egy pillanatra megállni, és visszatekinteni az előzmények között arra, hogy az egyes Duna-menti országok és az Európai Unió – a sok előterjesztés, papír-munka, konferencia, fogadás, munkaebéd, Duna-Party, stb. mellett – mit tett konkrétan, a gyakorlatban?

A sok – pozitív és negatív – esemény közül, fontossági sorrendben, az alábbi, lényegesebb témákat emeljük ki:

– a német/bajor Duna-szakaszon a Straubing-Vilshofen közötti szakaszon – törvény-módosítás következtében – lehetőség nyilt vízlépcső-építéses megoldás kidolgozására (Aicha) a C-280 variáns kidolgozása keretében

http://www.donauforum.de/videos_donauausbau.php

D – Straubing-Vilshofen C280 variáns – videó 1-2 rész

1. rész.   4:30

Donauausbau Straubing-Vilshofen Variante C/C280   Die Stützschwelle bei Aicha

2. rész.   6:40

Umgehungsgewässer – Das neue Gesicht der Donau
– az osztrák Duna-szakaszon, a Bécs/Freudenaui Vízlépcső és Hainburg/Dévény-Morva-torkolat közötti szakaszon – hagyományos folyamszabályozási módszerekkel folyik – a hajózási feltételek javít(gat)ása. (ezzel kapcsolatban már problémák, és nemzetközi – osztrák-szlovák viták – feszültségek jelentkeztek, de erről majd a Bősi Vízlépcsőnél tett látogatásunk kapcsán teszünk említést! A szakértők véleménye szerint az optimális megoldás – a Nemzetközi Duna Bizottság által is elfogadott – Wolfstahl-i Vízlépcső megvalósítása lenne! Úgy néz ki, hogy a hagyományos folyamszabályozási módszerek – kotrás, sarkantyúk, meder-stabilizálás, stb. – nem váltják be a hozzáfűzött reményeket! )

-a szlovák Duna-szakaszon jelentős kikötő-fejlesztés, hídépítés zajlott, és napirenden van a Bősi Vízlépcső rekonstrukciója is (lásd: Johannes Hahn mostani látogatása)

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?ref=86414   3:22

2012.06.28. Duna-stratégia. Johannes Hahn, EU biztos látogatása Szlovákiában. Pozsony, Bősi Vízlépcső, hajózsilip, hajózás a Dunán.
– a magyar Duna-szakaszon – évtizedek óta – nem történt előrelépés, se a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai Nemzetközi Bíróságon folyó per – szlovák partnerrel egyeztetett – lezárása, se a Szigetköz – Öreg-Duna – Mosoni-Duna térsége vízpótlása, se a magyar Duna-szakasz hajózhatósága, árvízvédelme, se a Ráckevei-Soroksári Duna-ág rekonstrukciója, se a Duna-Tisza csatorna, a Sió csatorna, stb. ügyében. Budapesten a Nemzetközi Hajóállomás kulturált megközelítése, kiszolgálása, a nemzetközi szállodahajók kikötési lehetőségei megoldatlanok!

– a horvát-szerb Duna-szakasz, a Száva Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve keretében – 5 érintett ország, az EU és külföldi szakértők közreműködésével – tervezik a hajózás, a kikötő-hálózat, a vízenergia-, és a vízi-turizmus fejlesztését

– a szerb-román Duna-szakaszon a Vaskapu-I. és II. Vízlépcső rekonstrukciója,

– a román-bolgár Duna-szakaszon 2 híd, és 2 Vízlépcső, valamint a kikötő-hálózat fejlesztése, stb.

– a román Duna-deltában a hajózás és a környezet-, természetvédelem összehangolt fejlesztése, stb.
van folyamatban, EU támogatással.

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?ref=71090   3:22

2010.06.12. Johannes Hahn látogatása Romániában, a Duna-deltában. Tulcea.
– a moldávai Duna-szakaszon kikötőfejlesztés történt.

Megemlítjük, és egyúttal kérdezzük, hogy:

– a korábbi kormánybiztosi bejelentés, és az Ingolstadti Duna-stratégia konferencián tartott, magyar prezentáció ellenére –  a “Nemzetközi Tisza Bizottság” létrehozása, Szolnoki székhellyel, miért nem szerepel a hivatalos tudósításokban? (Lásd: Szolnoki “Tisza-völgyi Műhely” honlap frissítése, gyenge magyar érdek-érvényesítés, stb.?)

– az Új Széchenyi Terv / ÚSZT közlekedés, ill. megújuló energia fejlesztési programjából az MTA-KSP “Megújuló energiák hasznosítása” c. dokumentációból átvett dunai vízlépcső-építési elképzeléseket, utólag – “sajtóhibá”-ra hivatkozva, miért törölték?

– a magyar hajógyártás újra-indítása, állami támogatása (+ EU társfinanszírozása) hol késik az éji homályban?

– a klímaváltozáshoz történő alkalmazkodás kapcsán, hol van az új magyar víz-, árvíz-, belvíz-, aszály-stratégia, az agrár-vidékfejlesztési stratégia, ill. ezen belül a vizek visszatartása, tározása, a vízkormányzás feltételeinek biztosítása, stb.?

A problémákat, a mindenkori – rendszerváltás utáni – magyar kormányok által megtett, vagy meg nem tett rossz intézkedéseket, döntéseket, egymásnak is ellentmondó, hivatalos nyilatkozatokat, ill. az ezekkel kapcsolatban felmerülő, jogos kérdéseket vég nélkül, lehetne sorolni, de terjedelmi okokból, ezt most nem folytatom!

Ha valaki tudja a választ/válaszokat, kérem értesítsen!

Hát így nézünk ki, a soros magyar EU-elnökség idején jóváhagyott Duna-/Duma-stratégia megvalósításával, 1 év elteltével! A Duna víz-e(nergiája) közben (el-)folyik csendesen! De innen szép nyerni! De ehhez alapvető szemlélet-, és paradigma-váltásra van, ill. lenne szükség!

Ehhez kívánok sok szerencsét Magyarországnak, a nemzetnek, a nemzetgazdaságnak, és az egész Kárpát-medencei magyarságnak, a Dunán innen és a Dunán túl!

Baráti üdvözlettel:




Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

 

Dokumentumok és képek:

MagyarEUelnokseg3

 

.

WordPress Plugin Share Bookmark Email