Kedves Kollégák!

“A Gróf Széchenyi Ödön Magyar Hajózási és Yacht Egylet – a Széchenyi család emlékét ápolva – l997 óta szinte minden évben szervezett és szervez vízi túrákat szerte Európa vizein. A hazai motorcsónak és folyami jachttulajdonosok érdekvédelmi szervezete nagy tisztelettel adózottSzéchenyi István és fia, Széchenyi Ödön életműve előtt.   …A strasbourgi Európa Parlamentben is renitenskedtünk, hiszen komoly ellenvéleményünket fejeztük ki – a parlamentünk és kormányunk által képviselt – elpolitizált bős-nagymarosi vízlépcső-politikájukkal szemben, valamint rosszallásunkat fejeztük ki az Európa Tanács egyik nagykövetének fogadásán, hogy miért csak most tudjuk meg, hogy létezik egy civil parlamenti képviseleti lehetőség is az Európa Tanácsban, ráadásul ennek magyar elnöke volt!…” 

 

A fenti idézetek Varga István, a gróf Széchenyi Ödön Magyar Hajózási és Yacht Egylet ügyvezető elnökének a “Hajó ’91” c. lapban, 1991-ben megjelent írásából valók, de 22 évvel később, napjainkban is aktuálisak! A mostani írásom mellékleteként  – a Cseke László és csapata 1977. évi útja után – az első, 1997. évi I. Széchenyi Vízi Emléktúráról, Budapest-Párizs közötti, hajóútról készült videó-filmet teszem “köz-kinccsé”, amelyet majd az 1998. évi II. Széchenyi Vízi Emléktúra – Budapest-Isztambul-Rodostó, ill. az 1999. évi III. Széchenyi Vízi Emléktúra – Budapest-London-Marlow útvonalon, fog követni.

 

Íme az első rész, amelyet a közelmúltban, 86 éves korában elhunyt, vitéz dr. báró Körös Cseke László (1926-2011), történész, a Szent György Lovagrend örökös kancellárja, Visegrád díszpolgára, Széchenyi-kutató, szakíró, Magyarország, Dunakanyar, Visegrád, stb. útikönyvek szerzője, az első, 1977. évi Budapest-Párizs emléktúra szervezője, emlékének szentelünk, azzal a megjegyzéssel, hogy az Ő életművével, a későbbiekben, részletesebben is szeretnénk foglalkozni, mivel ezt a “közmédia” elfelejtette megtenni:

 

http://www.youtube.com/watch?v=lhGeR_Jk70k&feature=youtu.be   49:37

Published on Dec 7, 2012 No description available. Budapest Párizs barossg·298 videos

1. rész. 1997. I. Széchenyi Vízi Emléktúra. Budapest–Párizs.

A mellékelt dokumentumokban látható és hallható megállapításokat, a vízlépcsők, hajózsilipek segítségével hajózhatóvá tett tájakat, vízpart-menti környezetet, stb. érdemes lenne – párt-politikai hova-tartozástól függetlenül – a mindenkori hazai politikai döntés-hozóknak, és a mögöttük álló vélemény-formálóknak, döntés-előkészítőknek is figyelembe venni, és az integrált tervezés, a komplex fejlesztés és a többcélú hasznosítás gyakorlatát – nemzeti-, nemzetgazdasági érdekből – a hazai viszonyok között is meghonosítani!

 

Különösen vonatkozik ez:

 

– az Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS magyar részanyagának véglegesítésére,

– a Duna hazai szakasza hajózhatóságának, árvíz-, belvíz-, aszály elleni védelmének biztosítására,

– a Duna vízenergiájának többcélú hasznosítására

– a Duna és a Tisza Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervének – a klímaváltozás hatásainak figyelembe vételével – történő, felülvizsgálatára és szükségszerű kiegészítésére,

– az EU vonatkozó új irányelvei (új víz-, árvíz-, aszály-, energia-, közlekedés-, vízi-szállítás, stb.) alapján! (lásd: ISRBC – Száva Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve!)

 

Egyúttal szeretnénk a figyelmet felhívni a tájékoztatás, a nyilvánosság, az értelmes, tudományos alapokon nyugvó, szakmai párbeszédbiztosításának, a tudományos-, szakmai- és civil szervezetek, intézmények – a nemzetet, a nemzetgazdaságot, a Kárpát-medencei magyarság sorsát is alapvetően befolyásoló, stratégiai jelentőségű döntésekbe történő – bevonásának szükségességére.

 

Erre – ha több évtizeddel elkésve is – a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos, Hágai Nemzetközi Bíróság itéletének végrehajtása érdekében, a szlovák partnerrel, a közel-jövőben felújítandó tárgyalások szakmai- (vízügy, víz(készlet)gazdálkodás, vízkormányzás, hajózás, kikötőhálózat-fejlesztés, vízenergia-hasznosítás, vízi-, vízparti-, kerékpáros-, öko-turizmus, természet-, és környezetvédelem, terület-, vidékfejlesztés, mezőgazdasági öntözés, munkahely-teremtés, foglalkoztaás, stb.), és jogi előkészítése során kínálkozik, vissza nem térő lehetőség!

 

Ehhez az MTA-KSP vonatkozó dokumentumainak szerzői, a Budapesti Műszaki és Gazdaság-tudományi Egyetem / BME illetékes professzorai, avízügyi szakemberek, a Magyar Mérnöki Kamara / MMK, a Magyar Hidrológiai Társaság / MHT, az Országos Környezetvédelmi Tanács / OKTtémában illetékes vezetői és tagjai, stb. mellett, a magunk részéről is felajánljuk segítségünket.

 

Egyúttal, dr. Székely Lászlónak – a korábbi, dunai kormánybiztosnak, jelenleg korlátozott hatáskörű (!) miniszteri biztosnak – jó munkát, és sok sikert, és

 

Boldog Új Évet Kíván,

Baráti üdvözlettel:



Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Utóirat: folytatása következik!

Mellékletek:  magyarhajsokeurpavizeinaszchenyieknyomban_szc

 

.

 

 

WordPress Plugin Share Bookmark Email